lördag 4 februari 2012

En liten sammanfattning..

Sitter här i sängen men Lykke sovandes bredvid mig,har precis pumpat ut 30ml vilket gör mig överlycklig:D kämpar och kämpar att mjölken ska börja rinna igång nu och de är inte så jätte långt ifrån nu;) håll fingrarna krossade att de börjar tunna till snart:)

Liten förkortning om veckan som gått;

Söndag den 29/1-12 - så gick mitt vatten vid 05:49 ungefär och vi fick åka in till sjukhuset för att jag inte kände några "tydliga" rörelser så vi var där inne vid 07.00 tiden. Mamma hämtade upp mig,sebbe och tindra!
allt såg bra ut och hon levde bra inne i magen eftersom att jag då hade gått över tiden med 5dagar..
Vid 10 tiden började värkarna komma mer regelbundet och jag började då få så jävla ont (låg då på avd 63) men blev ner skickad till förlossningen..!

Började vid mellan 14.00-15.00 med lite lustgas som verkligen inte tog på mig för fem öre , visst ibörjan drog jag inte tillräckligt hårt för jag tyckte de smaka gammal gummiboll och va lite läskigt!
Vid 17.00 tiden så kom det in en narkosläkare och jag va då öppen ca 5-6 cm och hon gav mig min epudral spruta ( de gjorde lite ont när hon förde in den i ryggen men absolut inte så ont som jag trodde att de skulle göra ) och då kändes de plötsligt mycket skönare;)

Vid 21.00 tiden va jag öppen 8 1/2 cm ungefär om jag minns rätt och då gick min barnmorska och undersköterska av sina pass och det kom in 2 st nya!

När väl förlossningen börja så märkte barnmorskan att de va "nått" så då kom det in en läkare och sedan en till.. Lykke låg jätte långt ner men tror de va så att hon inte hade hakan mot bröstet utan uppåt plus att mitt bäckenbotten va för trångt.. Så dom tog fram sugklockan och började efter ett tag att hjälpa mig.. Efter 4 försök att försöka dra ut henne fick dom istället trycka tillbaka henne och trycka på knappen... Några sekunder senare va jag inne i ett rum (sebbe fick inte va me i rummet) med 15st grön klädda människor .. Narkosläkare,narkossjuksköterska,och massor med andra läkare..
Lykkes hjärt ljud hade gått upp och va stressad så det ända jag kommer ihåg från det rummet var att läkaren(tydligen en av dom bästa på SÖS) sa; söv ner henne NU!
Efter att ha druckit något , fått nått insprutat i handen och även andats in något så kommer jag inte ihåg någonting ... 02:12 föder jag vårt älskade barn via akut kejsaranitt(30/1-12).. Jag blir därefter ihop sydd och uppskickad till vaket medans Sebbe får ta hand om vårt barn( han får hjälp av barnmorskorna/läkarna där nere hur han ska hålla och göra etc.. ) eftersom han har ju ingen erfarenhet.. Men så duktig han va:) han klippte även navelsträngen och dom va så snälla och tog massa kort så kunde jag kolla på dom efter:).. Men vid 04:30-05:00 tiden kom jag tillbaka till förlossningen efter uppvaket(när jag vaknade upp ur narkosen så grät jag ,de var det ända jag gjorde tills jag kom tillbaka till förlossningen och lite där efter)Lykke mådde jätte bra när hon kom ut , inget bajsande i vattnet eller nått.. vid 06:00 tiden så fick vi komma till avd 53.. Hade velat komma till avd 63 men personalen va jätte gulliga,man fick ju sina "favoriter" :)

Väl på avd 53 där vi bodde fr.o.m. 30/1-2012 t.o.m 3/2-2012 ...
Dom lyssnade på Lykkes puls, plus att dom tog tempen på henne några gånger om dagen(då de va en sådan lång vattenavgång + en sådan förlossning) men efter 1 dag så hade allt sätt bra ut varje gång så dom kunde avsluta de.. Vi fick träffa barnläkaren som gav Lykke en godkändstämpel :) fast att hon hade lite gulsot.. Men efter första natten hade hon gått ner från 3135 gram till 2880gram och dagen efter de så hade om gått ner yttligare 80gram och där med gått ner 10% som dom "får" göra , plus att gulsoten hade gått upp yttligare... Så jag fick börja med en bröstpump plus att vi fick ge Lykke ersättning var 3h så de va bara att ställa klockan:)
Dagen efter de hade Lykke gått upp 105gram på en dag/natt och det kändes jätte skönt. Gulsoten hade börjat gå neråt men nästa test visade att de gått upp lite( men tydligen har den gått upp så eftersom att Lykke gick ner i vikt ist för upp ) men nu så börjar mjölken rinna igång lite och Lykke får bröst,(utpumpad bröstmjölk ur flaska) & sedan ersättning nu ungefär var 3h också.. Hon kissar och bajsar så att hon kan få ur gulsoten ut kroppen..
Idag den 3/2-2012 - vi va och kollade hörseln och det vart godkänt där också och vi blir utskrivna..

Vi går till avd 73 och hälsar på Cissi och Patrik som ligger dära då Cissi födde en liten tös 2 dagar efter mig dvs 1/2-2012:D Ett STORT grattis till dom..<3.

Gick ner till apoteket på SÖS och hämtade ut min medicin plus att vi köpte en bröstpump och en nappflaska..
Mamma hämtade upp oss och overallen va SÅ stor så hon fick åka med andra kläder hem..

Här hemma väntade morfar Tommy och tindra på oss.. Det gick/går jätte bra med tindra:D hoppas att det fortsätter så:) Även Larsa kom förbi:) jätte trevligt, men ska erkänna att det känns lite "läskigt" att inte kunna trycka på knappen för att få hjälp..

På söndag är det återbesök på SÖS för Lykke , då ska dom väga henne och lite sånt & i mars har jag fått en remiss om att få röntga mitt bäcken , så man vet till nästa förlossning då jag ändå kommer att välja planerat kejsarsnitt ( vill inte va med om samma sak igen )!!!!

Läkare kom upp på vårt rum för att se om vi ville prata med någon om vad vi varit med om eller om vi hade några frågor ang de som hänt?!
Men just då hade vi inga och egentligen inte nu heller men vi kan bara ringa dit så skulle vi få en tid och att någon från förlossningen ska va där för att berätta lite mer för oss..

Det jag vill säga till sist är: Tack till bästa läkarna/barnmorskorna/sjuksköterskorna/undersköterskorna/och ni andra som och var med och förlöste och tog hand om oss både där och på avdelningen! som tog så väl hand om oss alla 3..

Snittet ser jätte bra ut också!

God natt på er.. <3

1 kommentar:

Alexsandra sa...

Tårar i ögonen efter att ha läst detta. Vad starka ni är :) nu har ni lilla Lykke i eran famn i resten av era liv. Vad underbart. Skönt att ni båda mår bra :) <3